Ny forskning: Surfplattor minskar kreativiteten på förskolan

2022-11-21

Digitala verktyg ingår i läroplanen för förskolebarn, redan från ett års ålder. Nu visar svensk forskning att småbarnens lek med surfplattor ser helt annorlunda ut än annan lek.

Surfplattor är populära på förskolor och de avlastar många föräldrar i vardagen. Det finns en mängd appar som lär ut matte, språk och en många andra färdigheter, och de kan ha en positiv inverkan på barns utveckling. Nu visar svenska forskning på en negativ sida med pekskärmarna.

Robin Samuelsson är forskare i nordiska språk vid Uppsala universitet och har tillsammans med sina kollegor genomfört en studie med förskolebarn, för att jämföra lek med surfplattor och vanlig lek med leksaker.

- Vår studie visar att barn inte är kreativa med surfplattor på samma sätt som de är i andra lekar, menar Robin Samuelsson.

De flesta forskare i Robins fält är överens om att det är väldigt viktig för barn att få leka kreativt. Den kreativa leken har nu visats starkt bidra till att det går bättre för barnen i framtiden.

- Den här typen av lek handlar inte om bara om barndom utan förbereder barn för skolan och för att bli vuxna, säger Robin Samuelsson.

Enligt Robin Samuelsson finns det redan nu bra alternativ till skärmarna, som ändå låter barnen utveckla sina digitala förmågor.

- Vi tittar idag på programmeringsrobotar som ett sätt att arbeta digitalt på förskolan fast utan skärmar. Det är någonting man intresserar sig väldigt mycket för internationellt också, säger Robin Samuelsson.

(SVT Nyheter Vetenskap)