"Regeringen hanterar förskolan styvmoderligt"

2022-05-02

Satsa rejält på fler alternativa vägar till förskollärarexamen, till exempel genom arbetsintegrerade utbildningar och validering, kräver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet, i en debattartikel i tidningen Dagens Samhälle.

Regeringen vill göra skolan mer jämlik för alla - men glömmer att tidiga insatser redan i förskolan är vad som långsiktigt ger bättre utbildning för mindre skattepengar. Lärarförbundets nya rapport visar på stora skillnader mellan förskolor, något som får stora konsekvenser för de barn som behöver förskolan allra mest.

Lärarförbundet kräver därför att regeringen:

- Satsar rejält på fler alternativa vägar till förskollärarexamen, till exempel genom arbetsintegrerade utbildningar och validering.

- Utökar antalet platser på förskollärarprogrammet.

- Tillsätter en utredning om en likvärdig och hållbar förskola.

Politiker som inte tar förskolans problem på allvar sviker dagens barn och bidrar dessutom till ökade kostnader och fler skolmisslyckanden. Det är både dumt och dyrt. Genom investeringar i fler förskollärare och bättre villkor kan den negativa spiralen vändas. Det är hög tid att börja nu.